NOT FOR PUBLICATION

1741 Redgate Farms Court
Rockville, MD 20850

July 14, 1992

‘Mg. Joann Byrd

Vv Wimases

" Ombudsman . L;"

lhe Washington Post
7150 15th Street, N.W,
Washington, D.C. 20071 : R

Dear Ms. Byrd:

I congratulate you on your appointment at The Washington Post.
I have been heartened at the expression in recent columns of
your commitment to objective, factual journalism, Pursuant

to these ends, I write to tell you of my deep concerns about
the Post's coverage (more accurately, its non-coverage) of an
issue of considerable public significance: the story of

Dr. Robert Gallo's HIV blood test patent, the French/American
dispute over that patent, and an apparent cover-up of possible
wrongdoing, a cover-up spanning several years, 1985 to the
present, reaching into at least three departments of the
Executive Branch of the United States Government.

Enclosed with this letter is a copy of a Letter to the Editor

I have recently sent to The Washington Post., I provide you

with a copy of this letter in hopes that the concerns underlying
the letter will be afforded the attention I believe they warrant,

I also seek to inform you of broader concerns about The *
Washington Post's coverage of this story. It is my considered
opinion that the Post's coverage of this story has been, at
best, grossly negligent. At worst, it has been slanted toward

a favorable portrayal of Dr. Gallo and the U.S. Government's
position in the patent dispute, To substantiate these views,

I enclose copies of stories on the "Gallo case" from other major
daily newspapers, as well as major scientific journals. I also
comment on the Post's most recent stories about the matter:

"NIH vindicates Researcher Gallo..." (april 26, 1992) and "French
Reopen AIDS Patent Dispute..." (July 10, 1992).

At the outset, to substantiate my credentials to address these
matters, I note for the record that I was chief investigator

for the National Institutes of Health (NIH) Office of Scientific
Integrity (OSI) investigation of Dr. Gallo's research, from



as well as ABC's "Primetime Live" and BBC's "Horizon," among
others, From The Washington Post--the premier newspaper of
. the city in which the story was playing out--there was only
silence,

The Post's absolute silence for this protracted interval
concerning the Gallo case is all the more astonishing when
contrasted with its performance in other recent cases of possible
scientific misconduct (the Georgetown University case involving
Dr, Margit Hamosh and the so-called "Baltimore" case involving
Theresa Imanishi-Kari) in which the Post immediately ran
Iront page stories when the draft investigative reports reached
the media, The very obvious differences in the Post's coverage
of the Gallo case as contrasted with these other cases of
scientific misconduct inevitably leads an observant readef to
wonder at the reason for the differential treatment of the

S and o
SLOLLED,

Ao ud
Wi oe

The Post Breaks its Silence on April 26, 1992

1en Mr., Gladwell fin aid pub tory, on April
' i

o i | 4 L3 o

Qdd Yy Y ol *)
1992, the story simply did not reality,
Following are comments on the most significant problems with
the story: .

<4
o

(Y3 L an

t. Mr, Gladwell's story said Dr, Gallo had been "vindicated"

by the OSI final report. The "vindication” characterization

was Mr, Gladwell's own. It appeared in Mr, Gladwell's story
despite the OSI report's finding that Dr, Gallo had "breached
his overall responsibility as head of the LTCB" (the Gallo
laboratory) and the report's f£inding of "numerous instances

in which (his) behavior was less than collegial but decidedly
beneficial to himself and his causes" reflecting ",..a disregard
for accepted standards of professional scientific ethics,"

2., Mr., Gladwell failed to note the conclusion of one of the
three members of the OSI scientific panel that Dr. Gallo's
actions did constitute scientific misconduct. Neither did

Mr, Gladwell accurately report the' conclusions of another panel
of consultants, the so-called "Richards Committee." These
consultants reported they had observed a "pattern of behavior
on Dr, Gallo's part that repeatedly misrepresents, suppresses
and distorts data and their interpretation in such a way as

to enhance Dr, Gallo's claim to priority and primacy." The
Richards Committee went on to accuse Dr. Gallo of "intellectual
recklessness of a high degree--in essence intellectual
appropriation of the French viral isolate." Mr. Gladwell's
watered-down rendering of the Richards Committee conclusions
was unrecognizeable: "The panel of consultants...wrote that
Gallo had behaved in an unacceptably noncollegial manner..."



Mr. Gladwell also repo
did not meet with Dr.
deliberations.

4, falsely, th
1

rte at the Richar
Gallo during the course of its
3. One of the most significant false statements in the Post's
April 26 story was that the OSI final report "confirms that
Gallo had numerous other viral isolates of HIV in his laboratory
during that period and had no need or motive to steal the French
virus.” This, of course, is the same untrue assertion that
appears in the July 10 story; it is the subject of the enclosed
Letter to the Editor. It is evident that Mr. Gladwell has not
looked with any care, if at all, at the OSI final report, which
says clearly that the OSI inguiry team ",,.believed the existence
of other isolates would not eliminate the possibility that,the
French virus was misappropriated..." The final report also ,
states that ",,.the issue of contamination or misappropriation
has not been resolved,.."

Even more significant, the detailed data included in the OSI
report make it clear that all Gallo's own isolates that might
eventually have been useful for a blood test were not available
until well after the French virus was grown and well after
Gallo's HIV blood test had been created. Thus, the existence
of these isolates says nothing about Gallo's possible motive
for misappropriation, and Mr. Gladwell's assertion that

Dr, Galle "had no need or motive to steal the French virus"
is nothing more than an unsubstantiated, incorrect surmise,
These gquestions, therefore, must be asked: "From what source
did Mr. Gladwell obtain his clearly incorrect information?"
and "pid Mr. Gladwell do any original reporting, including
actually reading the 0SI final report?" '

4. Mr, Gladwell's April 26 story also was noteworthy for its
characterization of the ongoing criminal investigations: .
"Gallo now faces only one remaining hurdle, an inquiry by the
HHS inspegtor general's office into the veracity of statements
made by Gallo in support of the patent ..." Mr, Gladwell
provided no information about the nature or significance of
the alleged false statements by Gallo, 1Instead, the inguiry
was simply disposed of (insofar as Gladwell's story was
concerned) by reference to Gallo's attorney, who predictably
asserted that the inquiry will not raise "any new or substantial
issues of wrongdoing."

The July 10 wWashington Poét Story

Mr. Gladwell's July 10 story was only a marginally more accurate
rendering of the facts, but by comparison to the April story,
it shows some development in the Post's understanding of the
issues, In the July 10 story, the "one remaining hurdle" of



‘cancelled the meeting because, he said, it was of dubious

~3

developed). But the fact is that Dr. Gallo never sent any AIDS
samples to the Institut Pasteur prior to May of 1984. Meanwhile,
during 1983-84, Dr, Gallo received repeated shipments from
Pasteur of DNA, virus, and serum from suspected AIDS patients,
along with anti-alpha-interferon, a key ingredient in the
successful growth of the AIDS virus. There was ne "exchange."
The transfers were in one direction, from France to the United

States;

(3) Mr, Gladwell says the Pasteur lawyers "“managed to pressure
HHS into canceling a scheduled hearing at NIH where Gallo was
to offer a defense of his conduct in the discovery of the AIDS
virus.," The fact is that HHS General Counsel Michael Astrue

»
legality; it appeared to duplicate the ongoing HHS investigative
process, which is not concluded; and it had the potential to
prejudice or at best complicate a potential appeal of any final
finding of scientific misconduct. The simple fact is that .the
HHS/Gallo "press conference" was a bad idea from the start.

In cancelling the meeting, HHS was merely recognizing, albeit
pelatedly, what should have been evident at the outset.

4, At least as significant as the factual errors in the July

10 story is what Mr. Gladwell did not say, Mr. Gladwell failed
to mention that the OSI final report, at first apparently on

the "fast-track" for approval, is now in trouble, and will be
delayed, at a minimum, for several montha, due to significant
concerns that have been raised about the accuracy and reliability
of its findings. (See the enclosed stories from The New York
Times, the Minneapolis Star Tribune, and Science and Goverament
Report. CNN also has recently broadcast a news story on this
subject).

Concluding Observations

-

More broadly, neither Mr, Gladwell nor the Post has ever
described for the Post's readers what this story is really about.
The story is not merely about Dr. Robert C. Gallo. The story

is not merely about possible scientific misconduct. It is about
possible patent fraud, perjury, and obstruction of justice,

It is about a possible cover-up by senior-level officials
throughout the United States Government. It is about possible
lying under oath to the United States Patent Office and the
United States courts. It is an extraordinary story, a story
being played out under the very nose of The Washington Post,
which has steadfastly turned its head the other way. What in
the world is going on?

It goes without saying that the charges under investigation
are just that, charges and not findings. But they deserve the



Post's objective, expert attention. I ask that you
matter for vourself., If vou find, as I believe vou

~NVE JEESSTSSs B XYLV - ANV N YW

the Post's coverage has not met its usual standards

of

journalistic excellence, then I ask that you do whatever is
necessary to remedy the situation and ensure objective, factual

coverage of the story. The readers of The Washington Post

deserve nothing less,

I would be pleased to respond to questions and provide any

additional information you may reguire.

Very tnﬁiy yours,

/\/_ /ﬂﬂ{/,h
(301 340-2123

Enclosures: As noted

B



